Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία γλωσσική διαταραχή.
Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία γλωσσική διαταραχή.
Παρατηρείται σε περίπου 7 στα χίλια παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας.Συχνά το παιδί την εκδηλώνει μόνο στο περιβάλλον του σχολείου, όπου είτε δεν μιλά καθόλου, είτε δεν μιλά σε ορισμένα μόνο πρόσωπα, είτε μιλά χαμηλόφωνα και όταν ορισμένα πρόσωπα δεν είναι κοντά για να τον ακούσουν. Όταν η κατάσταση αυτή επιμένει για περισσότερο από ένα μήνα και παρεμβαίνει στη διαδικασία εκπαίδευσης του παιδιού, είναι ιδιαίτερα αγχωτική για τους γονείς και μία απλή αντιμετώπιση του τύπου «θα του περάσει» συχνά δεν αρκεί. Επιβάλλεται εκτίμηση από τον παιδίατρο-αναπτυξιολόγο του αναπτυξιακού επιπέδου και της ικανότητας κοινωνικής αλληλεπίδρασης του παιδιού και λεπτομερές ψυχοκοινωνικό ιστορικό από τους γονείς και τους δασκάλους του παιδιού. Έτσι θα μπορέσει να διευκρινιστεί εάν υποκρύπτεται κάποιο αναπτυξιακό έλλειμμα ή οποιαδήποτε άλλη διαταραχή κοινωνικής αλληλεπίδρασης ή αγχώδης διαταραχή. Σε συνεργασία με ψυχολόγο και λογοπαιδικό, δίνονται οδηγίες παρέμβασης σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Δεν υπάρχουν δεδομένα για αποτελεσματική φαρμακευτική παρέμβαση στην εκλεκτική αλαλία.
ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ Η ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ
Ο όρος «εκλεκτική» ή «επιλεκτική» αλαλία αναφέρεται σε απουσία λόγου που παρουσιάζει το παιδί σε επιλεγμένα περιβάλλοντα και καταστάσεις, ενώ κανονικά δεν παρουσιάζει καμία γλωσσική διαταραχή.
Καθοριστικός παράγοντας στην απάλειψη της αλαλίας είναι δημιουργικότητα και η πρωτοβουλία των γονέων.
Ο γονιός είναι απαραίτητο να δώσει στο παιδί την αίσθηση ότι γίνεται αποδεκτό:(Οι γονείς μπορούν, όπου αναφέρεται στους κανόνες «σιωπηλό παιδί», να αντικαταστήσουν τη φράση με το όνομά του δικού τους παιδιού. Μπορούν ακόμη να εφαρμόζουν κάθε μέρα μόνο έναν κανόνα αρχίζοντας από τον πρώτο και όταν φτάσουν στον τελευταίο να αρχίσουν πάλι από την αρχή)
1. Αποδέχομαι το σιωπηλό παιδί και τη φοβία του.
2. Το σιωπηλό παιδί αποτελεί κομμάτι αυτού του κόσμου, ακριβώς όπως κι εγώ.
3. Το σιωπηλό παιδί εκτιμά την ελευθερία του ακριβώς, όπως κι εγώ.
4. Θέλω να είμαι ένα σημαντικό πρόσωπο για το σιωπηλό παιδί.
5. Καλλιεργώ συνεχώς τη σχέση μου με το σιωπηλό παιδί.
6. Το σιωπηλό παιδί εκτιμά μια καλή ατμόσφαιρα, ακριβώς όπως κι εγώ.
7. Μόνο το σιωπηλό παιδί μπορεί να αποφασίσει πότε θέλει να μιλήσει.
8. Το σιωπηλό παιδί είναι και αυτό το ίδιο μοναδικό, όπως κάθε άλλο παιδί.
9. Λαμβάνω σοβαρά υπόψη τις ανάγκες του σιωπηλού παιδιού.
10. Γνωρίζω ότι το σιωπηλό παιδί χρειάζεται στήριγμα και ασφάλεια.
11. Η σιωπή του παιδιού είναι μια αξιοπρόσεχτη ικανότητα.
12. Μπορώ να κρατήσω απόσταση από τα προβλήματα που μου δημιουργεί το σιωπηλό παιδί.
iator.gr