• Αθήνα 11854 Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως 38
  • (+30) 210 34 13 400 Δευτέρα - Παρασκευή: 9:00 πμ - 5:00 μμ

Κόπωση και Βιταμίνες



Υγεία δεν είναι μόνο η έλλειψη ασθένειας αλλά και η ευεξία την οποία νοιώθουμε. Πόσο δηλαδή είμαστε δραστήριοι, ζωντανοί με ενέργεια και καλή διάθεση, έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε μια καινούργια μέρα.

Παρατηρούμε, λοιπόν, κάποιες μέρες, εβδομάδες ή και μήνες ότι νοιώθουμε υποτονικοί, αδύναμοι, ανίκανοι για οποιαδήποτε χειρονακτική ή πνευματική εργασία. Νοιώθουμε δηλαδή κουρασμένοι.

Η κούραση είναι ένα σημάδι της σύγχρονης πραγματικότητας και του σύγχρονου τρόπου ζωής. Πολλές είναι οι αιτίες που μπορεί να προκαλέσουν κούραση, όπως, οι πολλές ώρες εργασίας, το άγχος, το έντονο στρες, η απώλεια προσφιλών προσώπων, αλλά και κάποιες καθημερινές συνήθειες καθώς επίσης και οι τροφές που καταναλώνουμε. Εάν ο ύπνος για παράδειγμα δεν είναι αρκετός, εάν γίνεται κατάχρηση αλκοόλ, εάν η διατροφή είναι ελλιπής, πολύ πιθανόν να αισθανθούμε κόπωση.

Είναι λοιπόν σημαντικό η διατροφή να είναι ισορροπημένη και ποιοτική. Να περιλαμβάνει όλα εκείνα τα απαραίτητα συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός προκειμένου να έχει υψηλά ενεργειακά επίπεδα. Έτσι, σε περιπτώσεις κόπωσης είναι απαραίτητο να ελέγχουμε τα επίπεδα των βιταμινών, μέταλλων ή ιχνοστοιχείων που χρειάζονται για τη καλή λειτουργία του οργανισμού.

Σύμφωνα με την Ιατρική Σχολή του Harvard οι παρακάτω βιταμίνες και ιχνοστοιχεία είναι εκείνα που μπορούν να μας βοηθήσουν να ανακτήσουμε την χαμένη μας ενέργεια.

Σύμπλεγμα βιταμινών Β (Β1, Β2, Β3, Β6,Β9,Β12). Υδατοδιαλυτές βιταμίνες που η έλλειψη τους μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη, απώλεια μυϊκής μάζας, ελάχιστη όρεξη για φαγητό.

Β1 (ΘΕΙΑΜΙΝΗ): Ρυθμίζει την λειτουργία του νευρικού συστήματος, του εγκεφάλου, διατηρεί υγιή δέρμα και μαλλιά.

Β2 (ΡΙΒΟΦΛΑΒΙΝΗ) και Β3 (ΝΙΑΣΙΝΗ): Διατηρούν υγιή δέρμα, μαλλιά, εγκέφαλο, αίμα και νευρικό ιστό.

Β5 (ΠΑΝΤΟΘΕΝΙΚΟ ΟΞΥ) : Συντελεί στην δημιουργία των νευροδιαβιβαστών, των στεροειδών ορμονών και της αιμοσφαιρίνης.

Β6 (ΠΥΡΙΔΟΞΙΝΗ): Ελέγχει την όρεξη και μεταβολίζει το λίπος. Βοηθά στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, στην γνωστική ικανότητα και την ανοσιακή λειτουργία.

Β9 (ΦΟΛΙΚΟ ΟΞΥ): Συμβάλλει στη δημιουργία νέων κυττάρων, απαραίτητο στην εγκυμοσύνη.

Β12 (ΚΟΜΠΑΛΑΜΙΝΗ): Προλαμβάνει την κατάθλιψη και την χρόνια κόπωση. Η έλλειψη της προκαλεί αδυναμία, απώλεια όρεξης, κατάθλιψη, νευρολογικά προβλήματα.

Η βιταμίνη C (ΑΣΚΟΡΒΙΚΟ ΟΞΥ): Ενισχύει το ανοσοποιητικό, προλαμβάνει τον καρκίνο, την κόπωση, τις φλεγμονές, την αρθρίτιδα, το κρυολόγημα. Δρα σαν αντιοξειδωτικό.

Η βιταμίνη D: Η βιταμίνη του «ήλιου» καθώς συντίθεται στο σώμα μας με την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Η έλλειψη της προκαλεί αδυναμία απορρόφησης ασβεστίου, αποδυνάμωση οστών και δοντιών. Κακή ποιότητα ύπνου, κακή διάθεση, κατάθλιψη ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες καθώς το φως είναι λιγότερο. Επίσης μυϊκή αδυναμία και χρόνια κόπωση.

Η βιταμίνη Ε: Ισχυρά αντιοξειδωτική, εξουδετερώνει τα ασταθή μόρια που καταστρέφουν τα κύτταρα, προστατεύει την βιταμίνη Α και τα λιπίδια. Προλαμβάνει την νόσο Alzheimer.

Η βιταμίνη Α (ΚΑΡΟΤΕΝΗ): Βασική για την όραση, προλαμβάνει τον καταρράκτη, διατηρεί τους ιστούς και το δέρμα υγιή. Συμβάλλει στην ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος και των οστών. Δρα σαν αντιοξειδωτικό.

Ο Σίδηρος (Fe): Το πιο σημαντικό μέταλλο στη φύση καθώς συμμετέχει σε κύριες βιοχημικές διεργασίες, όπως παραγωγή ενέργειας και αναπνοής. Η έλλειψη του προκαλεί μειωμένη μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς με αποτέλεσμα την σιδηροπενική αναιμία με έντονα συμπτώματα κόπωσης, αδυναμίας και κακής ανάπτυξης.

Το Μαγνήσιο(Mg): Άλλο ένα σημαντικό ιχνοστοιχείο, του οποίου η έλλειψη προκαλεί ναυτία, αδυναμία, μυϊκές κράμπες, μούδιασμα στα κάτω άκρα. Επίσης επηρεάζει τον καρδιακό ρυθμό.

Ιατρός Βιοπαθολόγος

Μέλος του Δικτύου Iatrica

Παπαλάμπρου Δήμητρα